Przestrzegamy przed fałszywymi SMS-ami

22.12.2023

Okres przedświąteczny to czas intensywnej aktywności oszustów. Jedną z najczęściej wykorzystywanych przez nich metod jest wysyłanie fałszywych SMS-ów z linkami. Nie daj się nabrać i nie klikaj w linki!

Jak przebiega oszustwo z wykorzystaniem fałszywego SMS-a?

Na swój telefon otrzymasz SMS dotyczący np. zamówionej przesyłki. Z treści może wynikać że musisz dopłacić za przesyłkę, zaktualizować adres, uiścić opłatę celną itp. SMS będzie zawierał link, który prowadzi do strony wyłudzającej wszystkie dane jakie na niej wpiszesz.

Przykładowe fałszywe SMS-y:

„Należy zaktualizować adres prodktu w ciągu 24 godzin, w przeciwnym razie zwrócimy go do Centrum Wykonawczego https://inpost-pl.top/pl

„UPS: Przesyłka UP78965412S podlega opłatom celnym (1,99 zł), przejdź do https://ppsa-poczta.pl, aby wznowić dostawę”

 

Fałszywa strona może oczekiwać od ciebie podania danych do logowania, kodów autoryzacyjnych przesyłanych SMS-em z banku lub danych kart płatniczych. W ten sposób przestępcy przejmą kontrolę nad Twoją bankowością elektroniczną i Twoim kontem.

Jak ochronić się przed oszustwem?

W przedświątecznym pośpiechu łatwo stracić czujność i przestępcy to wykorzystują. Dlatego pamiętaj o najważniejszej zasadzie: w sprawach bankowych nie spiesz się.

Wystarczy pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach aby uniemożliwić tego typu oszustwo:

  • nie klikaj w linki w wiadomości SMS!
  • jeśli otrzymasz SMS z banku – uważnie go przeczytaj, szczególnie jeśli zawiera kod autoryzacyjny
  • nie przekazuj kodów otrzymanych od banku w wiadomościach SMS lub kodów BLIK!
  • obserwuj zamówiony towar wyłącznie za pomocą oficjalnej strony internetowej firmy kurierskiej lub jej aplikacji!

Jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem +48 664 919 797. Opłata za połączenie według taryfy operatora.

 

Pozdrawiamy,
Zespół Velobanku