Program Tarcza Finansowa PFR jest finansowany i realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju S.A.
Wartość Tarczy Finansowej to 100 mld zł. Ta kwota została podzielona na trzy obszary finansowania:
Tarcza Finansowa dla mikrofirm (do 9 pracowników, bez samozatrudnionych) - 25 mld zł;
Tarcza Finansowa dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP, do 249 pracowników) - 50 mld zł;
Tarcza Finansowa dla dużych firm (powyżej 249 pracowników) - 25 mld zł.
29 kwietnia 2021 r. rozpoczęliśmy się proces umorzeń w ramach Tarczy 1.0
Każdy kto skorzystał z subwencji w ramach Tarczy 1.0, po 12 miesiącach od dnia wypłaty subwencji, rozpoczyna proces rozliczenia otrzymanych środków.
Jak przygotują się Państwo do rozliczenia subwencji?
Mikroprzedsiębiorca
Policzcie Państwo średnią liczbę pracowników w swojej firmie (bez właściciela) za 12 pełnych miesięcy kalendarzowych, licząc od miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym zawarliście umowę o subwencję.
Porównajcie Państwo tę liczbę do liczby pracowników, na których otrzymaliście subwencję.
Dane o pracownikach sprawdzą Państwo na koncie swojej firmy w ZUS.
Gdy są rozbieżności w danych, możecie Państwo wyjaśnić je z ZUS, a potem poprawić je zanim złożycie wniosek o umorzenie.
Mały i średni przedsiębiorca
Policzcie Państwo średnią liczbę pracowników w swojej firmie (bez właściciela) za 12 pełnych miesięcy kalendarzowych, licząc od miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym zawarliście umowę o subwencję.
Porównajcie Państwo tę liczbę do średniej liczby pracowników w 2019 r., liczonej jako średnia zatrudnienia z 30 czerwca 2019 r. i 31 grudnia 2019 r.
Dane o pracownikach możecie Państwo sprawdzić na koncie swojej Firmy w ZUS.
Policzcie Państwo skumulowaną stratę gotówkową na sprzedaży za 12 miesięcy licząc ją jednym z poniższych sposobów:
od pierwszego miesiąca, w którym odnotowaliście stratę (nie wcześniej niż marzec 2020) lub
od miesiąca, w którym udzielono Państwu subwencji.
Skumulowana strata gotówkowa na sprzedaży to:
strata na sprzedaży z wyłączeniem kosztów amortyzacji (w rachunku zysków i strat), gdy prowadzą Państwo księgi rachunkowe,
wykazana strata, gdy rozliczają się Państwo na podstawie księgi przychodów i rozchodów,
skumulowany spadek przychodów ze sprzedaży w porównaniu do przychodów z analogicznego okresu roku poprzedniego, gdy rozliczają się Państwo na podstawie karty podatkowej lub jesteś na ryczałcie.
Dane o skumulowanej stracie gotówkowej możecie Państwo sprawdzić w urzędzie skarbowym.
Gdy są rozbieżności w danych, możecie Państwo wyjaśnij je z ZUS, a potem poprawić zanim złożycie wniosek o umorzenie.
Rozliczenie subwencji:
Na około 10 dni przed rocznicą wypłaty subwencji na adres mejlowy, który zgłosili Państwo w naszym banku otrzymacie wiadomość, w której znajdą się m.in:
wybrane dane wpływające na wartość umorzenia,
data wystawienia Oświadczenia o rozliczeniu subwencji w bankowości elektronicznej,
termin na złożenie Oświadczenia o rozliczeniu subwencji,
planowana kwota umorzenia.
W dniu rocznicy otrzymania subwencji w bankowości elektronicznej udostępnimy Oświadczenie o rozliczeniu subwencji. Oświadczenie muszą Państwo uzupełnić i podpisać w ciągu 10 dni roboczych.
Jeśli w dokumencie znajdują się dane wymagające sprostowania np. w ZUS to należy je wyjaśnić i dokonać korekt przed podpisaniem Oświadczenia.
Na podstawie złożonego Oświadczenia PFR przygotuje decyzję.
Na podstawie decyzji PFR przygotujemy harmonogram spłat wraz z numerem rachunku do spłaty, który wyślemy na Państwa adres mejlowy.
Harmonogramu nie wyślemy do tych z Państwa dla których:
PFR podjął decyzję o 100% umorzeniu subwencji,
PFR podjął decyzję o 100% zwrocie subwencji,
PFR nie ma możliwości ustalenia wysokości subwencji do zwrotu i niezbędne jest postępowanie wyjaśniające.
Na podstawie otrzymanego harmonogramu będą Państwo spłacać pozostałą kwotę subwencji.
Wszystkie szczegóły dotyczące zasad rozliczania subwencji oraz prezentacje o programie i linki do szkoleń online znajdują się na stronach PFR S.A.
Ważne:
Bądźcie Państwo w kontakcie z nami;
Sprawdzajcie komunikaty mejlowe i w bankowości elektronicznej;
Komunikat dotyczący zakończenia przyjmowania wniosków o subwencje z Programu Tarcza finansowa PFR
Przypominamy, że 31 lipca 2020 roku upłynął termin przyjmowania wniosków o subwencje z Programu Tarcza finansowa PFR.
W związku z tym informujemy, że:
do 14 sierpnia 2020 roku przyjmowaliśmy zgłoszenia kwalifikowane (reklamacje) dla wniosków złożonych do 31 lipca 2020 roku,
do 30 września 2020 roku przyjmowalismy odwołania do wniosków złożonych do 31 lipca 2020 roku,
do 14 października 2020 roku przyjmowaliśmy zgłoszenia kwalifikowane (reklamacje) dla odwołań złożonych do 30 września 2020 roku.
Jednocześnie informujemy, że Polski Fundusz Rozwoju (PFR) odpowie na wszystkie reklamacje klientów, bez względu na termin zakończenia Programu, czy proces przyjmowania odwołań/reklamacji.
Nota prawna
Opisy założeń Programu Tarcza Finansowa PFR 2.0, definicje i materiały pomocowe, a także logo Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. opublikowane na stronie zostały udostępnione Bankowi przez PFR.