Bezpieczne święta z VeloBankiem!
Okres świąteczny to wyjątkowy czas, w którym chcemy obdarowywać naszych bliskich prezentami i beztrosko spędzać z nimi chwile. Podczas zakupów przedświątecznych uważaj na oszustów, którzy będą chcieli wykorzystać Twoją nieuwagę. Poznaj najczęściej stosowane przez nich metody wyłudzeń i dowiedz się, jak się przed nimi chronić.
1. SMS lub mejl z linkiem
Na czym polega wyłudzenie?
Przestępcy wysyłają masowo SMS-y lub mejle do losowych osób. Z treści takiej wiadomości wynika, że musisz dopłacić np. za prąd lub przesyłkę kurierską.
Wiadomość zawiera link, który pokieruje Cię do strony logowania. W rzeczywistości jest to fałszywa strona, która przechwytuje wszystkie wprowadzone dane (login, hasło, kod SMS). Jeśli je podasz, przestępcy wykorzystają je do kradzieży Twoich pieniędzy.
Pamiętaj!
Nigdy nie korzystaj z linków kierujących do stron, które wymagają od Ciebie wpisywania Twoich danych do logowania lub do płatności.
2. Wyłudzenia od sprzedawców na OLX, Vinted, Allegro itp.
Na czym polega wyłudzenie?
Jeśli sprzedajesz w internecie na jednej z dużych platform typu OLX, Allegro czy Vinted, oszust napisze do Ciebie, że dostaniesz zapłatę po wypełnieniu formularza.
Link do formularza możesz otrzymać:
- w SMS-ie,
- w mejlu,
- w komunikatorze (np. WhatsApp).
Link poprowadzi Cię do fałszywej strony, na której masz wpisać dane karty, dane logowania lub kod BLIK, aby otrzymać zapłatę za wystawiony towar. Wszystkie dane przejmuje oszust i może je wykorzystać do kradzieży pieniędzy z konta.
Pamiętaj!
Jeśli ktoś prosi Cię o podanie kodu BLIK, danych karty lub logowania, aby Ci zapłacić, to na pewno chce Cię oszukać.
3. Fałszywe sklepy internetowe
Na czym polega wyłudzenie?
Fałszywe sklepy przechwytują dane logowania i kart płatniczych lub podają nietypowe formy płatności (np. zwykły przelew).
Co może świadczyć o tym, że sklep jest fałszywy:
- w treści strony są błędy (językowe, gramatyczne, ortograficzne, brak polskich znaków),
- wąska oferta towarów,
- brak regulaminu, opisu dostarczenia przesyłki, zwrotu zakupu,
- sposób płatności, który odbiega od standardu,
- utrudniony kontakt (np. brak telefonu kontaktowego),
- brak danych firmy rzekomo zarejestrowanej w Polsce w ewidencji CEiDG (przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi) lub KRS (przedsiębiorstwa).
Pamiętaj!
Zanim zapłacisz, sprawdź, czy połączenie jest szyfrowane (kłódka). Zanim wpiszesz dane do logowania, sprawdź, czy certyfikat (po kliknięciu w kłódkę) jest wystawiony dla secure.velobank.pl.
Jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem +48 664 919 797.
Opłata za połączenie jest zgodna z taryfą Twojego operatora.
Pozdrawiamy,
Zespół VeloBanku