VeloTydzień Ekonomiczny 30 września 2024 r.

30.09.2024

velotydzien.jpg [13.35 KB]

NAJWAŻNIEJSZE W TYM TYGODNIU

ZAGRANICA: Na rynkach międzynarodowych uwaga będzie skupiona na strefie euro, gdzie kluczowe będą dane inflacyjne za wrzesień oraz zrewidowane indeksy PMI dla przemysłu i usług. Oczekuje się, że inflacja HICP w strefie euro może wrócić do 2 proc. celu EBC, co mogłoby otworzyć drogę do obniżki stóp procentowych w październiku. Tymczasem w USA najważniejsze będą dane z rynku pracy, szczególnie piątkowa publikacja zatrudnienia poza rolnictwem (NFP) i stopy bezrobocia. Konsensus zakłada stabilizację stopy bezrobocia na poziomie 4,2 proc. i wzrost zatrudnienia o około 140 tys. Dodatkowo inwestorzy będą uważnie śledzić wystąpienia bankierów centralnych, w tym M. Bowman i J. Powella, które mogą rzucić światło na przyszłe działania Fed.

POLSKA: W nadchodzącym tygodniu uwaga inwestorów na krajowym rynku finansowym skupi się na dzisiejszej publikacji wstępnych danych inflacyjnych za wrzesień oraz na posiedzeniu RPP. Oczekuje się, że inflacja CPI wzrośnie do poziomu około 4,5 proc. lub nieznacznie więcej r/r, co jest wynikiem efektów bazy z ubiegłego roku, w tym niskich cen w kategoriach takich jak zdrowie czy żywność. Zgodnie z konsensusem, inflacja CPI dojdzie do poziomu 5 proc. do końca 2024 r. Jednocześnie w środę RPP najprawdopodobniej utrzyma stopy procentowe na niezmienionym poziomie 5,75 proc.. Członkowie RPP sygnalizują możliwość obniżki stóp w pierwszej połowie 2025 r., jednakże dyskusje na ten temat nie rozpoczną się w najbliższym czasie. W czwartek Prezes NBP przedstawi szczegółowe uzasadnienie decyzji podczas konferencji prasowej.

OECD PODNOSI GLOBALNA PROGNOZĘ WZROSTU NA 2024

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) zaktualizowała swoją globalną prognozę makroekonomiczną, wskazując na stabilizację wzrostu na poziomie 3,2 proc. zarówno w tym, jak i przyszłym roku. Martwi się jednak co będzie potem.

W tym roku będzie o 0,1 pkt. proc. PKB wyższy wzrost niż wynikało na początku 2024 r.. Zmiana z 3,1 proc. na 3,2 proc. w tempie rozwoju światowej gospodarki nie jest fundamentalna, ale pokazuje dość duży optymizm ekonomistów z Paryża (tam jest siedziba OECD). Spadek inflacji zapewni dodatkowy wzrost realnych dochodów oraz pozytywny impuls dla konsumpcji. Prognozy interim OECD nie dotyczą m.in. Polski, ale widać gorsze perspektywy dla USA na 2025 r.. Wzrost wyniesie w USA 2,6 proc. w 2024 r. i zaledwie 1,6 proc. w 2025 r. Europa ma skorzystać na obniżkach stóp procentowych i dalszym wzroście realnych dochodów, przy czym wzrost w strefie euro ma wynieść 0,7 proc. w 2024 r. i 1,3 proc. w 2025 r., a gospodarka Wielkiej Brytanii ma wzrosnąć o 1,1 proc. w 2024 r. i 1,2% w 2025 r.. W Japonii, przy restrykcyjnej polityce monetarnej w tym roku wzrost ma wynieś -0,1 proc., a za rok już 1,4 proc.. W Chinach wzrost ma być wspierany przez drugą połowę 2024 r. dzięki wzrostowi wydatków rządowych po ostatnim wzroście emisji obligacji przez lokalne samorządy. Niemniej jednak, przedłużająca się korekta w sektorze nieruchomości ma się utrzymać, a gorsze nastroje konsumentów będą nadal hamować wzrost konsumpcji prywatnej. W ChRL wzrost PKB ma wynieść 4,9 proc. w 2024 i 4,5 proc. w 2025 roku.

Według OECD, niespodzianki dotyczące tempa wzrostu gospodarczego lub inflacji mogą wywołać korekty na rynkach finansowych. Krótkotrwały wybuch zmienności na rynkach finansowych na początku sierpnia był częściowo wywołany postrzeganą słabością wskaźników gospodarczych w USA oraz zmianami w oczekiwaniach rynkowych co do stóp procentowych i różnic w rentowności w porównaniu z innymi gospodarkami  (szczególnie Japonią). Dalsze odstępstwa od oczekiwanego gładkiego procesu dezinflacji mogą spowodować, że rynki finansowe ponownie wycenią prawdopodobne szybsze tempo luzowania polityki pieniężnej, co wpłynie na premie za ryzyko. Skutki finansowe tego działania mogą być szczególnie widoczne w krajach o wysokim poziomie długu publicznego. Refinansowanie zadłużenia ma też znaczenie dla niektórych szczególnie wrażliwych rynków, takich jak rynek nieruchomości komercyjnych. Zmiany oczekiwań co do wysokości i tempa obniżania stóp procentowych są obecnie o wiele bardziej dotkliwe dla rządów niż w ostatnich dekadach.

Do końca 2025 r. w USA stopy zejdą do 3,5 proc., a w strefie euro do 2,25 proc.. W kwestii stóp procentowych, OECD przewiduje, że Rezerwa Federalna obniży swoją główną stopę procentową do 3,5 proc. do końca 2025 r., z obecnego poziomu 5 proc.. Podobnie, EBC ma obniżyć swoją stopę do 2,25 proc. z 3,5 proc.. Organizacja zauważa również, że jeśli niedawny spadek cen ropy naftowej się utrzyma, globalna inflacja może zostać zredukowana o 0,5 pkt. proc. w ciągu najbliższego roku. Ryzyko deflacji i presje na wzrost prawdopodobnie utrzymają stopy procentowe na niskim poziomie w Chinach. W Turcji, restrykcyjna polityka monetarna powinna być utrzymana co najmniej do 2025 roku, aby zapewnić, że inflacja wyraźnie zmierza w kierunku celu. Analitycy OECD oceniają, że realne stopy procentowe będą nadal podwyższone i powyżej poziomu sprzed pandemii, z wyjątkiem Japonii, gdzie wycofywanie luzowania polityki monetarnej postępuje powoli. Dotychczasowe zacieśnianie ilościowe przebiegało płynnie, a redukcje posiadanych obligacji wywołały jedynie umiarkowany wzrost rentowności obligacji. Jednak w miarę jak obniżki stóp procentowych nabierają tempa, konieczna będzie jasna komunikacja banków centralnych na temat polityki bilansowej na kolejne lata.

makro-300924.png [66.55 KB]

OECD martwi się stabilnością fiskalną krajów rozwiniętych, ale też rozwijających. Rządy stoją przed znaczącymi wyzwaniami fiskalnymi wynikającymi z wyższego zadłużenia oraz dodatkowych presji wydatkowych związanych ze starzeniem się społeczeństw, działaniami na rzecz łagodzenia i adaptacji do zmian klimatycznych, planami zwiększenia wydatków na obronność. Koszty obsługi długu również rosną, ponieważ dług o niskiej rentowności jest zastępowany nowymi emisjami. Bez trwałych działań po stronie fiskalnej przyszłe obciążenia długiem będą nadal znacząco rosły, a możliwość reagowania na przyszłe szoki będzie coraz bardziej ograniczona. W wielu krajach rozpoczęto już działania konsolidacyjne. Priorytety różnią się w zależności od kraju, ale w wielu przypadkach obejmują one konieczność poprawy ukierunkowania świadczeń i dotacji oraz dalsze reformy systemów emerytalnych. Po stronie dochodowej pojawiają się: eliminacja ulg podatkowych oraz zwiększenia dochodów z podatków pośrednich, ekologicznych i majątkowych.

PODSUMOWANIE: OECD widzi najbliższe dwa lata jako okres ekspansji gospodarczej. Potem jest już nieco mniej pozytywnie. Od ponad dekady kraje OECD nie przeprowadziły żadnych istotnych deregulacji rynkowych. Nie wprowadzono mechanizmów zwiększających szanse na rozwój poszczególnych sektorów gospodarki – to wnioski bardzo przypominające te z głośnego raportu Draghiego. Ekonomiści OECD jednak o wiele bardziej przejmują się stanem finansów publicznych w wielu krajach, które po okresie pandemii są w opłakanym stanie powiększającego się długu. Jeżeli kraje OECD nie będą w stanie dokonać reform strukturalnych podnoszących tempo rozwoju to dług będzie rosnącym obciążeniem. W obliczu umiarkowanych perspektyw wzrostu, we wszystkich krajach potrzebne są ambitne reformy, aby wzmocnić fundamenty zrównoważonego wzrostu gospodarczego. Dobrze zaprojektowane reformy strukturalne mogłyby poprawić długoterminowe perspektywy wzrostu oraz pomóc przezwyciężyć wyzwania fiskalne, przed którymi stoją gospodarki bogate i biedniejsze. W szczególności trwałe zwiększenie wzrostu produktywności i inwestycji wymaga otwartych rynków ze zdrową konkurencją – pytanie czy widać gdzieś szansę na tego typu zmiany?

 

Informacje i zastrzeżenia: Niniejszy materiał („Materiał”) ma charakter wyłącznie informacyjny oraz nie stanowi oferty w rozumieniu ustawy - Kodeks cywilny, ani rekomendacji do zawarcia transakcji kupna, sprzedaży lub innego rodzaju przeniesienia któregokolwiek instrumentu finansowego. Bank dołożył wszelkich racjonalnych i niezbędnych starań, aby informacje zamieszczone w Materiale były rzetelne oraz oparte na wiarygodnych źródłach. Informacje zawarte w Materiale nie mogą być traktowane jako propozycja nabycia którychkolwiek instrumentów finansowych, usługa doradztwa inwestycyjnego lub podatkowego ani jako forma świadczenia pomocy prawnej. Prognozy oraz dane zawarte w Materiale nie stanowią zapewnienia uzyskania określonych wyników jakichkolwiek transakcji finansowych ani przyszłych cen którychkolwiek instrumentów finansowych. Materiał nie stanowi badania inwestycyjnego ani publikacji handlowej w rozumieniu Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy. Bank i jego spółki (podmioty) zależne oraz pracownicy tych podmiotów mogą być zainteresowani zawarciem lub być stroną transakcji finansowych, w tym zawartych na instrumentach finansowych, których wynik jest uzależniony od czynników (danych i informacji) wymienionych w Materiałach.

Administratorem danych osobowych jest VeloBank S.A. z siedzibą w Warszawie (00-843) Rondo Ignacego Daszyńskiego 2 C (Bank). Dane kontaktowe Banku: VeloBank S.A., Rondo Ignacego Daszyńskiego 2 C, 00-843 Warszawa, telefon: 664 919 797, formularz: https://www.velobank.pl/kontakt/formularz-kontaktowy. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: iod@velobank.pl. Bank przetwarza dane osobowe w odpowiedzi na zainteresowanie otrzymywaniem raportów analitycznych (art. 6 ust. 1 lit. a RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE). Masz prawo do żądania od Banku dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, jak również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Masz prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. W razie jakichkolwiek pytań lub sugestii skontaktuj się z nami.